Canda vs Nederland - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Renske Amerongen - WaarBenJij.nu Canda vs Nederland - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Renske Amerongen - WaarBenJij.nu

Canda vs Nederland

Blijf op de hoogte en volg Renske

03 Januari 2015 | Canada, Vancouver

Gisteren vroeg Tarra me wat het grootste verschil is tussen Nederland en Canada. Hoewel echt alles hier anders lijkt te zijn, zijn er twee echt grote verschillen:

It's all about the food. Mensen eten hier vaak en VEEL. Ik eet hier meer dan ik ooit gedaan heb. Misschien is de volgende anekdote wel treffend. Nadat we gisteren uitgebreid uit eten waren gegaan, wilde Tarra het ontbijt skippen. Toen Jeroen en ik lichtelijk begonnen te protesteren, zeiden Glenn en Heidi: oke, we gaan niet ontbijten, we nemen alleen wat toast met kaas. Heel grappig, want in Nederland staat dit toch echt voor een ontbijt. Hier niet: hier wordt uitgebreid ontbeten met eieren, bacon, toast (met boter, of je nu wilt of niet :-)), perogies (een soort deeg gevuld met fruit, of wanneer je het als avondeten eet, met groenten, zoete aardappel of wat je eigenlijk maar kunt verzinnen), fruit en veel koffie en vruchtendrank.

Daarna volgt de lunch. De lunch is hier bijna altijd in een restaurant en bijna altijd warm (gelijk aan een avondmaaltijd). En als je denkt dat je echt niets meer kunt eten, volgt een uitgebreid avondmaal. Vaak gebeurt dit ook in een restaurant, of via afhaal maaltijden. Heidi heeft ook een aantal keer heerlijk gekookt, met name de zalm en maple syrup was geweldig! Nu zitten we te wachten tot we gaan lunchen met Tarra's opa en oma, in een restaurant uiteraard ;-)

Een ander groot verschil is dat mensen hier werkelijk alles met de auto doen. Je ziet nauwelijks fietsers. Hiervoor zijn eigenlijk twee redenen: de ene is dat de afstanden hier heel groot zijn en de andere is dat het fietsen hier levensgevaarlijk is. Canda is echt niet ingesteld op fietsers. Ten eerste zijn er nauwelijks fietspaden en ten tweede zijn de automobilisten niet ingesteld op fietsers, ze schrikken er zelfs van.

Over de auto gesproken: op 1 januari werden Jeroen, Tarra en ik opgehaald in Whistler. We zijn op de weg terug langs verschillende uitkijkpunten gereden, dit was werkelijk fantastisch. We waren bij 1 uitkijkpunt, waar je de hele stad kon overzien en in de verte de besneeuwde bergtoppen. MOOI! Nadat we thuis kwamen, hebben we gegeten en zijn we vroeg ons bed in gedoken, aangezien we bij moesten komen van oud en nieuw.

Gisteren zijn we naar Gastown geweest, een geweldige wijk downtown. Het is een beetje een hippe, artistieke wijk, ik weet niet hoe ik het anders kan omschrijven. We hebben een aantal geweldige gebouwen bekeken, waaronder een schoenenwinkel (altijd leuk!) die tussen twee gebouwen in was gebouwd. De winkel zelf had alleen maar de buitenmuren van de winkels ernaast en de voorgevel was van glas. Ze hadden dit echt heel mooi gedaan, de hele winkel had een soort industriële look. Het was jammer dat de schoenen zo duur waren, want anders had ik zeker een paar meegenomen, wat een prachtige schoenen hadden ze daar!

Na ons bezoek aan Gastown zijn we naar the Art Galery geweest, daar was een tentoonstelling over the forbidden city, heel cool!

Vandaag is de laatste dag dat Jeroen en Tarra hier zijn. We gaan zo eerst uit eten met haar opa en oma en daarna gaan we naar Lynn Suspension Brigde, een hangbrug (ja, zo een die wiebelt) van 40 meter lang en hij hangt 50 meter boven een soort 'regenwoud achtig park' met een rivier. Super cool! Vanavond om 9 uur moeten Jeroen en Tarra op het vliegveld zijn. Hoewel ik het super jammer vind dat ze weer terug gaan naar Australië, ben ik dankbaar voor elke seconde dat we van elkaar hebben kunnen genieten. We hebben een geweldige tijd gehad! Het afscheid is gelukkig ook maar voor 'even' want in de zomer zien we elkaar weer in Nederland.

Ik heb zelf nog 3 dagen hier in Canada, Glenn en Heidi nemen me nog mee naar Granville Island en de activiteit voor de laatste dag staat nog open. Ik vlieg maandagavond om 9 uur weer naar Nederland, waar ik dinsdagavond weer aan zal komen. Huge thanks alvast voor Natasja, dat zij woensdag voor mij werkt, want ik heb denk ik wel even een dagje nodig om alle indrukken te verwerken :-)

Overigens zal het afscheid van Canada zal niet voorgoed zijn, want wat wil ik hier graag nog een keer terug komen in de zomer. Dit land is geweldig mooi! Dus, Tim, als je dit leest: laten we gaan sparen want dit land overtreft zelfs Noorwegen ;-)

• 03 Januari 2015 - 20:09

Marianne:

Ongelooflijk wat een prachtige vakantie hebben jullie daar!
    Heerlijke kerst, schitterende ski vakantie. Prachtige tochten gemaakt, en zeker niet het minst belangrijke: " het warme bad waarin je bent beland in Canada! Super! "
    Dus weer sparen en met Tim terug.
    En wat zul je moeten afkicken van al het eten!
    Lieverd geniet nog volop van de laatste dagen en alle liefs en goeds voor Glenn en Heidi met veel dank en groetjes van ons.

• 03 Januari 2015 - 20:15

Lidwina:

Wat fijn om te lezen dat jullie zoveel genieten. Het is een mooie ervaring dat Canada .
    nog een paar fijne dagen toegewenst geniet ervan.

Groetjes xx
    Gert en Lidwina

• 03 Januari 2015 - 20:45

Otto & Joke:

Wij genieten volop van de leuke gebeurtenissen. Jammer, dat Tarra & Jeroen al naar Australië teruggaan, maar mooi dat je met Glenn & Heidi nog wat tijd hebt e.e.a. te ondernemen. Ook lief van je collega, dat je hiervoor extra tijd hebt gekregen. Liefs, Otto & Joke.

• 03 Januari 2015 - 20:54

Otto & Joke:

Ps. groetjes aan Glenn & Heidi van ons.

• 04 Januari 2015 - 17:09

André:

Wat een geweldige vakantie heb je gehad. En nog steeds. Ben ontzettend benieuwd naar je live-verhalen! Geniet nog even en goeie terugreis. Tot snel! xx

• 04 Januari 2015 - 17:10

Carla:

Hey meis, wat een mooi verhaal weer! Een geweldige tijd heb je daar en inderdaad, wat hebben jullie kunnen genieten van elkaar! Canada staat ook ontzettend hoog op ons lijstje en stijgt nu natuurlijk met stip naar de 1e plek! We kijken uit naar al je verhalen! Bedank Glenn & Heidi ook van ons voor alle goede zorgen en verwennerij! Nog even genieten daar en dan weer terug naar je liefje! Dikke kus xx